Másfél nap Athénban

A görög fővárosnak egyszerűen nem tudunk ellenállni: sokadik görögországi utazásunkat is úgy szerveztük, hogy el tudjunk tölteni egy kis időt Athénban. Pedig közel sem tökéletes turistacélpont, hiszen kissé kaotikus, zsúfolt és a látványosságok környékének kivételével koszos is. Mégis bejön a város nyüzsgése, hangulata, a fehér házak és az Akropolisz látványa!

Rövid tartózkodások alatti közlekedésre a 3 napos Ath.ena Card-ot javasoljuk, amellyel 22 Euróért korlátlanul használhatjuk a teljes metró-, busz- és villamoshálózatot, ráadásul az árban benne foglaltatik egy reptéri oda-vissza út is, ami önmagában 20 Euró lenne.
Szállást az Omonia tér környékén kerestünk, ár/érték arányban és közlekedés szempontjából sem volt rossz döntés.

A város legjelentősebb látnivalója kétségkívül az Akropolisz. A korábbi években gumikerekű kisvasúttal is fel lehetett jutni a bejárathoz, idén azonban nem találkoztunk ilyennel, gyalog kellett megközelíteni a hegytetőt. A sétát érdemes az Acropoli metróállomás felől indítani, erről ugyanis kevésbé meredek, ráadásul útba tudjuk ejteni az új Akropolisz Múzeumot (belépő 5 EUR) és Dionüsszosz Színházára is ráláthatunk. Az Akropolisz belépő jelentősen drágult az elmúlt években, de aki először jár a városban, mindenképpen szánja rá a 20 EUR-t a belépőre!

A fellegvárból lefelé válasszuk a szűkebb és meredekebb útvonalat a Monastiraki metróállomás felé. Az olajfákkal és narancsfákkal szegélyezett úton több oldalról is felfedezhetjük az Agórát, az ókori város piacának és központjának maradványait. A környéken ma is piac működik, rengeteg bazár és teraszos étterem várja a megfáradt turistákat. Estefelé óriási a nyüzsgés, ráadásul a kivilágított Akropolisz látványa sem rontja el az igazi athéni hangulatot.

A legrövidebb látogatás alkalmával sem hagyhatjuk ki a programból a város másik jelképét, az őrségváltást a Szintagma téren. Minden óra egészkor cserélik egymást a katonák, de aki a nagy ceremóniára vágyik, annak vasárnap 11 óra előtt kell megjelennie a helyszínen. Nem irigyeljük a katonákat, egy órát állnak a tűző napon mozdulatlanul és vastagon beöltözve! A turisták abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy az 5-8 perces szimpla őrségváltás után be tudnak menekülni a szomszédos botanikus kertbe, ahol a gyönyörű és hatalmas pálmafák árnyékában tudják megközelíteni a szomszédos antik romokat, az Olümpiai Zeusz templomát, valamint Hadriánusz diadalívet.

Ha a Szintagma térről a katonák tekintetének irányába indulunk el, akkor a város hosszú sétáló- és bevásárlóutcájában (Ermou) találjuk magunkat. Tipp: az utca legelején, a McDonalds mögötti sarkon található egy igazi görög gyroszos, ahol a legfinobb gyrosz pitát ettük az egész városban!

A legszebb athéni panoráma a Lükabetosz domb tetejéről tárul elénk. A domboldal aljából induló drótkötélvasút a Szintagma térről kb. 1 kilóméteres sétával közelíthető meg, a retúrjegy 7 Euró, egyéb belépőjegy nincs. A bátrak természetesen gyalog is nekivághatnak a meredek domboldalnak.

Mostani kirándulásunk alkalmával először metróztunk el Athén kikötőjébe, Pireuszba. A hatalmas kompok és hajók látványa lenyűgöző, de ha nincs itt dolgunk, inkább kerüljük el a környéket: nagy a kosz és rengeteg a koldus, egyáltalán nem turistabarát hely.

Ahogy a cikk elején is írtuk: Athén kihagyhatatlan és kötelező meglátogatni, de ha elhagyjuk a látványosságok környékét, akkor semmiképpen ne számítsunk Nyugat-Európai rendre és tisztaságra!

Athénból Szantorinire utaztunk tovább, amelyről itt írtuk le élményeinket