Nagy Málta útmutató: Valletta, Popeye Village, strandok...

Valletta:

2012-ben már jártunk Máltán és nagyon tetszett az apró sziget a sok-sok látnivalóval és a szép strandokkal. Ezért úgy döntöttünk, hogy idén nyáron is elmegyünk ide, ezúttal inkább csak pihenni a garantáltan kellemes tengerben, mintsem kirándulni. Ehhez persze kapóra jött a WizzAir akciója is, hiszen nevetséges áron jutottunk a főszezoni repülőjegyekhez (15.000 Ft/fő).

A szállásunk ugyanaz a szálloda volt Bugibbán, amelyikben korábban is laktunk. Négycsilllagos, kiváló félpanzióval, közel a buszmegállóhoz. Igényeinknek maximálisan megfelelt.

Közlekedés:
a szigeten a bérelt autó számunkra nem volt opció, tekintettel arra, hogy Máltán az autók az ellenkező irányban közlekednek, amúgy angol módra. Így maradt a tömegközlekedés, ami a buszozást jelenti. A heti korlátlan buszkártya (Tallinja Card) felnőtteknek 21 EUR, gyerekeknek 15 EUR. A sziget bármely részét el lehet busszal érni, de a buszok korántsem a legrövidebb úton járnak, több kitérőt is tesznek a szerpentines utakon, így a viszonylag rövid távolságok (15-20 km) is közel egy órát vesznek igénybe. Ráadásul a buszok csak akkor állnak meg a megállóban, ha integetünk nekik, de akkor is csak akkor, ha nincs tele a busz. Szóval a közlekedéshez türelem kell, de a nyaralás alatt ki akar időre menni!? Így ez a kis kellemetlenség bőven belefér. Azért indulás előtt érdemes a buszmenetrendet átböngészni, kiírni a nekünk megfelelő járatokat.

A sziget fővárosát, Vallettát még akkor sem szabad kihagyni, ha csak a hasunkat süttetni megyünk. A középkori hangulatot idéző város egészen biztosan magával ragad mindenkit. A szűk sikátorok, a régimódi zárt erkélyes házak, az erődök, a gyönyörű kertek, valamint a tengeröblök látványa felejthetetlen élményt nyújt.
A következő útvonalat jártuk be gyalog (a képre kattintva megnyílik az útvonal a GoogleMaps-en):

Utunkat a központi buszpályaudvarról kezdtük, ahol a sétálóutcán és bazárokon keresztül egyenesen eljutottunk a Szent-György térig. Itt a padokon megpihenhetve gyönyörködhetünk a Parlamentben és Elnöki Palotában, valamint a szökőkutak látványában.

Utunkat folytattuk tovább egészen a Szent-Elmo Erődig, ami manapság a Nemzeti Hadi Múzeumnak ad helyet. Innen a part mentén haladtunk a Siege Bell War Memorial-ig. A harangot egészen közelről meg lehet nézni, de a kiírás szerint nem célszerű délben a harang alatt tartózkodni :))
Ha a harangnál a tenger felé állunk, majd hátra fordulunk, az út túloldalán, az oszlopok között megpillantjuk az 1956-es forradalom emlékre állított magyar nyelvű emléktáblát a magyar címerrel.

Menjünk át az emléktáblához a parkba, hiszen ez az Alsó Barakka Kert, igazán impozáns növényvilággal. Innen haladjunk a part menti sikátorok vonalán a Felső Barakka Kertig, ahová az érkezésünket célszerű úgy időzíteni, hogy ne maradjunk le az ágyúlövésről.
Minden nap 12:00 és 16:00 órakor ágyúlövést adnak le Vallettában, ami a Felső-Barakka kertből tekinthető meg. Az ágyúlövés története egészen XVI. századik nyúlik vissza, amikor a törökök ostromolták Máltát és ennek erről minden nap megemlékeznek, olyan mint nálunk a déli harangszó a Nándorfehérvári diadal emlékére.

Ezután Vallettában már csak egy kis sétánk volt hátra: át a félsziget túloldalára a Sliemma Ferry állomásához. A komp, amely átvisz Sliemmába fél óránként indul, egy út 1,5 EUR-ba kerül és kb. 10 percig tart (busszal legalább 40 perc). Ráadásul a kompról (és Sliemmából is) csodálatos kilátásunk lesz Vallettára.

Popeye Village:

Málta északnyugati részén, Mellieha-tól kb. 2 km-re található az egyedülálló filmes látványosság, a Popeye Village. Itt forgatták 1980-ban, Robin Williams főszereplésével a Popeye című filmet. A Popeye falu, vagy más néven Sweethaeven Village felépítésén 1979 júniusától az év végéig 165 munkás dolgozott, rengeteg holland és kanadai faanyagot, 8.000 tonna szöget és 7.500 liter festéket használtak fel, összesen 19 házikót építettek fel. A terv az volt, hogy a forgatás után lebontják, de szerencsére ezt nem tették meg, hanem élményparkká alakították át. Így ez lett Málta egyik legnépszerűbb családi látványossága.

Ha nincs bérelt autónk, akkor a 101-es busszal tudunk idejutni Mellieha vagy a Golden Bay felől. A busz sajnos csak óránként jár, így a bátrabbak gyalog is nekivághatnak az útnak Melliehától. Mi is így tettünk, mert az orrunk előtt ment el a busz. Az út gyakorlatilag nyíl egyenes és nincs árnyék, ezért vízzel és fejfedővel mindenképpen készüljön, aki nyáron látogat oda.

A belépő főszezonban felnőtteknek 15,5 EUR, 3-12 éves gyerekeknek 12,5 EUR. A belépő tartalmazza a park teljes használatát, valamint egy kb. 20 perces csónaktúrát, 1-1 képeslapot és a felnőtteknek egy kis pohár puncsbort. A gyerekek még egy órát játszhatnak a parkoló mellett található hatalmas játszóházban is.

A park nagyon szép, gondozott állapotban van, tényleg olyan, mintha a filmben lennénk. Találkozhatunk élőben Popeye-el, Olive-vel és a többi szereplővel. Animációs foglalkozásokon (pl. filmforgatás) vehetünk részt, minigolfozhatunk, a film történetéről olvashatunk érdekességeket. Arcfestés, lufihajtogatás, logikai játékok szintén ingynesen igénybe vehetőek. A falu végén, a dombtetőn van két medence: egy nagyon szépen kialakított csúszdás gyerekmedence és kicsi felnőttmedence.

Miután bejártuk a falut, menjünk le a partra, mert a saját strandon, árnyékolt napágyakon pihenhetünk, beúszhatunk a napozószigetekre vagy a vízben kialakított trambulinokhoz és vízi vidámparkhoz. Itt a felnőttek is igen jól szórakozhatnak :))

A Popeye Village családosoknak mindenképpen kötelező program Máltán, de felnőtteknek is erősen ajánlott!

Strandok:

Málta a rengeteg kulturális látnivaló mellett a pihenni vágyóknak is remek alternatíva. Bár majdnem minden városkában van lehetőség a tengerben fürdőzni, a partok leginkább sziklásak: stégről vagy a sziklákról bemászva lehet bejutni a vízbe. Ez azonban kisgyerekes családoknak nem megfelelő, nekik csak a homokos, lassan mélyülő strandok jelentenek igazi alternatívát. Ilyen is van Máltán, azonban ezek jellemzően a sziget Gozó felőli végén találhatóak, el kell buszozni hozzájuk.  Mindkét máltai utazásunk alkalmával a alábbi két strandot próbáltuk ki:

1. Golden Bay:
Sokak szerint ez a legjobb Máltán. A strand elhelyezkedése nagyon látványos, az öblöt minden oldalról dombok veszik körül, igazán fotogén :)) Itt forgatták a Trója című filmet Brad Pittel. Mi viszont nem szerettük: viszonylag rövid, így zsúfolt is. Ottjártunkkor a víz koszos volt, hínáros az alja és a partra sodort növényeket sem szállították el. Egyszer azért mindenképpen érdemes meglátogatni, remek fotókat lehet készíteni.
Tömegközlekedéssel odajutni nem bonyolult, Bugibbából a 223-as busz 20 percenként jár.

2. Mellieha Bay:
A kedvencünk. Egy hatalmas öböl, több kilométer hosszú beach, homokos, lassan mélyülő. Ideális a pici gyerkőcöknek. A víz kristálytiszta és mivel elég sekély, így kellemesen langyos is. A parton lehet napágyat és napernyőt bérelni (2 ágy + 1 ernyő: 8 EUR/nap). Van WC, öltöző és kedvező árú büfé. Mivel nagyon hosszú a strand, így a tömeg is eloszlik, nem zsúfolt. Lehet jetski-zni, ejtőernyőzni, van vízi vidámpark.
Rengeteg buszjárat van ide Bugibbából (223), Sliemmából és Vallettából is. Tipp: a strand melletti úton több buszmegálló is van. Nem érdemes az elsőnél leszállni, mert visszafelé addigra megtelik a busz és nem áll meg, így van, hogy csak a második, harmadik járatra fér fel az ember.

Fentieken túl persze vannak még strandok Máltán, de azokról nincs személyes tapasztalatunk, így véleményezni sem tudjuk őket.

Néhány további fotó Máltáról:

Bugibba:

Valletta:

Mdina:

Ggantija Temples (Gozo):

Calypso Cave (Gozo):

Gozoból indul a komp, jobbra Comino szigete, mögötte Málta:

Ha tetszett a cikk, lájkold facebook oldalunkat, hogy ne maradj le a friss akciókról: fb.com/anetkukaca

________________________________________

A nagy utazós bankkártya teszt: Curve, Revolut, Transferwise - saját bőrünkön próbáltuk ki, hogy melyik kártyát éri meg használni, hogy a lehető legtöbbet spóroljunk az árfolyamváltásokon.