Elveszve Bangkokban (Thaiföld 1. rész)

Három éjszakát töltöttünk Bangkokban, ázsiai körutunk legelején. A Qatar Airways óriásgépével kora délután érkeztünk a thai fővárosba és a szállodánk elfoglalása után egyből belevetettük magunkat az ismeretlen világ felfedezésébe. Bangkok nagyon más világ, Európai szemmel meglehetősen furcsa. Gyönyörű szentélyek, lepukkant házak, hatalmas dugók és embertömeg. Mindenhol piacok és utcai kajáldák a maguk sajátos (khm) illatával.

Szállodánk nem éppen a belvárosban helyezkedett el, viszont nagyon szép volt a szobánk, finom a reggeli és rendkívül olcsón sikerült lefoglalnunk. A távolság sem okozott gondot, mert MRT megálló volt a közelben.

A tömegközlekedés Bangkokban első pillantásra káosznak tűnik, azonban, ha kissé beleássa magát az ember, egész jól el lehet boldogulni. Elsősorban a metróvonalakat (MRT) és a skytraint (BTS) érdemes használni. A két hálózatot külön-külön társaság üzemelteti, de a jó pár átszállási lehetőségnek köszönhetően a fő látványosságokhoz könnyen el lehet jutni velük. A kalandvágyóbbak kipróbálhatják a motoros taxikat és tuktuk-okat is, de a városra jellemző őrült közlekedési stílust látva mi ezt kihagytuk, különösen azért, mert kisgyermekkel utaztunk.

Első utunk az 5,5 tonnás arany buddhához vezetett, a Wat Traimit-hez. Ez a világ legnagyobb aranyból készült buddha szobra, az értéke kb. 9,5 milliárd forint. A szobrot a város kínai negyedében található buddhista templomban helyezték el, amelynek látogatása ingyenes. Ott jártunkkor éppen valamilyen vallási ünnep lehetett, ennek köszönhetően sikerült néhány malacfejbe is belebotlanunk.

Időközben elérkezett az este, ezért a Siam Center környékére metróztunk, itt terveztük első napi vacsoránkat elfogyasztani. Ez egy modern, csillivilli városrész jópár bevásárlóközponttal, amelyekben a "nyugati" márkák is szép számmal képviseltetik magukat. Mindkét BTS Skytrain vonalnak van itt megállója, ám ezt olyan különlegesen oldották meg, hogy a vonatok egymás felett közlekednek. Szokatlan látvány.

Következő napunkon Bangkok legismertebb látnivalóinak megtekintését tűztük ki célul. Reggeli után MRT és BTS vonatokkal a Chao Phraya folyóhoz utaztunk, onnan pedig vízibusszal jutottunk el a Nagy Palotához. A narancssárga zászlós expressz hajót érdemes választani Sathorn (Oriental) megállótól a Tha Chang megállóig. Innen kis séta után meg is érkezünk a Palota pénztárához várakozó sorokhoz. A jegyvásárlás (500 baht) és a biztonsági ellenőrzés után jutunk be a palotába, amely több órára kínál színpompás és meseszerű látnivalót. A Nagy Palota hatalmas területén található többek között a Smaragd Buddha temploma (Wat Phra Keo). A Smaragd Buddha Thaiföld egyik legfontosabb vallási szimbóluma, a csupán 75 cm-es szobor óriási tiszteletnek örvend, ruháját évente háromszor maga a király cseréli.

A Nagy Palota megtekintése után gyalogosan folytattuk városnézésünket, a kevesebb, mint 1 km-re fekvő Wat Pho felé vettük az iránt (belépő: 100 baht). A Fekvő Buddha és a körülötte elhelyezkedő templomkomplexum szintén különleges látnivalót kínál. A 15 méter magas, 46 méter hosszú, kényelmes pózban fekvő, aranyozott buddha szintén Bangkok egyik jelképe.

A Wat Pho után visszasétáltunk a Chao Praya folyó mólójához, ahonnan csónakkal néhány (azt hiszem 3) baht ellenében átkeltünk a túloldalra a Wat Arunhoz (belépő: 50 baht). A kb. 70 méter magas toronyra meredek lépcsőkön lehet felkaptatni, amik tényleg nagyon meredekek, de megéri felküzdeni magunkat, mert a kilátás a tetejéről gyönyörű. A lépcsőzés közben érdemes elidőzni az épület díszítésének kidolgozottságán és részletgazdagságán. (Ráadásul a Wat Arunt látogatásunk óta felújították, most még pompásabban várja a turistákat.)

Fenti három látnivalóra mindenképpen érdemes egy teljes napot rászánni, rövidebb idő alatt lehetetlenség végigjárni őket. A tartalmas napi program után már csak egy finom, helyi vacsora hiányzik, hozunk is egy-két példát, hogy milyen kulináris élményekre lehet számítani az estére mindenhol előbújó utcai piacokon: