Még a gyakorlottabb utazók sincsenek mindig tisztában azzal, hogy a légi utasokra nézve az Európai Uniónak igen kedvező szabályozása van a repülőgépek járattörlésének, késésének esetére. Ennek jótékony hatását a saját bőrünkön tapasztaltuk meg a közelmúltban, azonban először nézzük meg a szabályozás legfontosabb részeit:
Kire vonatkozik a szabályozás?
- Aki az EU területén található repülőterek közötti járattal utazott, amelyet európai uniós vagy nem európai uniós légitársaság üzemeltet
- Aki az Európai Unión kívülről az EU valamelyik repülőterére érkező járattal utazott, amelyet európai uniós légitársaság üzemeltet
- Aki az EU területén található repülőtérről induló, de nem uniós országba érkező járattal utazott, amelyet európai uniós vagy nem európai uniós légitársaság üzemeltet
Az EU ebben az esetben: a 28 tagország Guadeloupe-ot, Francia Guyanát, Martinique-ot, Réunion szigetét, Mayotte-ot, Saint-Martin-t (Francia Antillák), az Azori-szigeteket, Madeirát és a Kanári-szigeteket is beleértve, valamint Izland, Norvégia és Svájc.
Kire nem vonatkozik a szabályozás?
- Ha Ön az Európai Unión kívülről az EU valamelyik repülőterére érkező járattal utazott, amelyet nem európai uniós légitársaság üzemeltet
- Ha Ön a járattal kapcsolatos problémákért az adott nem uniós ország jogszabályai szerint már részesült kártérítésben, illetve élt a felajánlott átfoglalás lehetőségével, és megfelelő segítséget kapott
A légiutasok járattörlés, jelentős késés és megtagadott beszállás esetén alkalmazandó jogait az Európai Unió 261/2004/EK rendelete szabályozza, amely vonatkozik mind a hagyományos (pl. Lufthansa, Emirates...), mind a fapados (pl. WizzAir, Ryanair) légitársaságokra is függetlenül attól, hogy mennyibe került a repülőjegy.
Induláskori késés
A jogszabály szerinti késés megállapításának objektív feltétele, hogy a késés jelentős legyen. Csak olyan esetben jár segítségnyújtás az utas részére, ha legalább 2 órás késéssel indul a gép (1.500 km vagy rövidebb út esetén), illetve 3 órás késéssel (az EU-n belül 1.500 km-nél hosszabb út vagy EU-n kívüli országokat is érintő 1.500-3.500 km közötti út esetén), vagy 4 órás késéssel (összes egyéb repülőút esetén). Tehát, ha késéssel indul a gép, a következő szolgáltatásokra tarthatsz igényt az indulási reptéren:
- Kérj a földi kiszolgáló személyzettől étkezési kupont 3 óránként. Amennyiben nem adnak, akkor a repülőtéren megvásárolt étel és ital után kapott blokkot őrizd meg. Később majd érvényesítheted a kártérítési igényed (3 óránként kb. 15 EUR-nyi összeg számít észszerű költésnek)
- Minden egyéb, késéssel összefüggő költségről kérj számlát, vagy nyugtát (szállásdíj, taxi...)
- Őrizd meg a beszállókártyád, ha el akarják venni (pl. járattörlés esetén) mindenképpen készíts róla fényképet és kérj róla átvételi elismervényt
- Érdeklődd meg a személyzettől a késés okát és próbálj róla igazolást kérni (delay confirmation)
Érkezéskori késés
Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, az útvonal hosszától függően 250 – 600 EUR kártérítésre lehetsz jogosult, az alábbiak szerint:
Az Európai Unión belül és uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében:
- 1.500 km vagy annál rövidebb útvonal: 250 EUR/fő
- 1.501 – 3.500 km: 400 EUR/fő (EU-s államok között ez a maximum összeg)
- 3.501 km és felette: 600 EUR/fő
Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatsz eredeti terved szerint, jogod van az alábbi két lehetőség közül választani:
- a légitársaság más módon eljuttat az úti célodra, az eredetihez hasonló útvonalon, vagy
- a légitársaság visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttat arra a repülőtérre, ahol az utazásod kezdődött.
Nem jár kártérítés, ha:
- a járatot a légitársaság rendkívüli események (vis maior), például rendkívüli időjárási körülmény, madárral való ütközés, sztrájk, terrorcselekmény miatt törölte, vagy
- a légitársaság legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatott a járat törléséről, vagy
- a légitársaság ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől.
Kártérítés igénylése:
Első körben érdemes saját kézbe venni az ügyintézést: töltsd ki és juttasd el a légitársasághoz ezt a formanyomtatványt, őrizd meg a dokumentum másolatát! A kárigényt két éven belül kell benyújtani!
Ha esetleg nem reagálnak rá vagy leráznak (különösen fapadosok esetében fordul ez elő), akkor kérj fel egy erre szakosodott céget, akik a kártérítés bizonyos százalékáért behajtják helyetted a pénzt. Néhány ilyen cég: flight-refund.eu, aimtoclaim.eu...
Ha esetleg nem reagálnak rá vagy leráznak (különösen fapadosok esetében fordul ez elő), akkor kérj fel egy erre szakosodott céget, akik a kártérítés bizonyos százalékáért behajtják helyetted a pénzt. Néhány ilyen cég: flight-refund.eu, aimtoclaim.eu...
Saját esetünk:
Májusban Miamiba utaztunk a következő útvonalon: Temesvár - London (Ryanair), London - Reykjavik - Miami - Reykjavik - London (WowAir) és London - Budapest (EasyJet). Összesen 6 repülés, 3 különböző légitársasággal. Az utazás során minden rendben zajlott, egészen az utolsó, EasyJet repülésig. Ugyanis a narancssárga társaság Londonból a repülőgép technikai hibája miatt a tervezett indulás után több, mint három és fél órás késéssel szállt fel és 3 óra 4 perces késéssel érkezett meg Ferihegyre. Zárójelben megjegyezném, hogy egészen addig nem aggódtunk a késés miatt, amíg a pilóta nem közölte velünk, hogy technikai problémája volt a gépnek 😯
Az EasyJet ebben az esetben rendkívül korrektnek bizonyult: folyamatosan tájékoztattak email-en és az applikációjukban a járat állapotáról és a késésről, Londonban a reptéren hangosbemondón tudatták velünk, hogy hol kapjuk meg a 3 GBP/fő értékű kupont, amiből frissítőt vásárolhatunk.
Hazaérkezésünk után az online járatinformációs felületükön pedig ott volt a kompenzáció kéréshez szükséges formanyomtatvány linkje. A nyomtatványt kitöltve és visszaküldve nekik, 2 napon belül reagáltak, hogy jogos az igényünk és egy héten belül meg is érkezett a fejenként 250 Eurós kártérítési összeg. (Mindezt azért, mert a 3 órás határt 4 perccel lépte túl a gép késése. Ugyanakkor, ha őseink a Gatwick és a Liszt Ferenc repülőteret a jelenleginél 32 km-rel távolabbra építik egymástól, akkor a magasabb, 1.500 km feletti összeg, azaz 400 EUR járt volna kártérítésként.)
Ha a késés után visszakapott összeget levonjuk a Miami utunk összes repülőjegyének árából, akkor a fejenként 105.000 Ft-os költség máris kb. 28.000 Ft-ra csökken, ami igen jónak mondható egy közel 19.000 km-es utazásért 😁 Egyáltalán nem rossz tisztában lennünk azzal, hogy légi utasként milyen szabályozások védenek minket!
⏩ További KISOKOS cikkek