Repülővel Horvátországba: Zadar

Tavasszal jelentette be a Ryanair a közvetlen járatát a horvátországi Zadarba. A bejelentéshez nem is akármilyen akció társult, hiszen a visszaútra 458 Ft-ért kínálták a jegyeket, de az oda-vissza is kijött bőven tízezer alatt. Horvátország elsőként nyilatkozott a nyitásról, ezen nem is csodálkozunk, nagy szükségük van a turistákra! Minden összeállt, hogy a másfél éves repülésmentes időszakunknak véget vessünk, ott ültünk az első járatok egyikén!

A 75 ezer lakosú Zadar (magyar nevén Zára) Dalmácia történelmi fővárosa, egyetemi város. Zadar egy nagy múltú, kb. 3000 éves városka, az egyik legrégebbi horvát város. Az illírek alapították, majd tartozott a Római Birodalomhoz, Bizánchoz, a Magyar Királysághoz, Velencéhez, az Osztrák-Magyar Monarchiához, Olaszországhoz és Franciaországhoz is. A II. Világháború után Jugoszlávia, a délszláv háború után pedig Horvátország része lett. A II. Világháború bombatámadásaiban,  majd a '90-es években a polgárháború folyamán óvárosa súlyos károkat szenvedett, így a velencei, és középkori épületek mellett sok a modern is.

A forró júliusi napon Budapestről 50 perc repülés után érkeztünk meg Zadarba, a repülőből már megpillantottuk az elsődleges célpontunkat, a tengert! A szállásunkat taxival terveztük megközelíteni, de nem foglaltunk előre, hiszen elég borsos transzferárakat találtunk a neten. A reptérről kiérve ellepett minket a taxishiénák hordája. Az első ajánlatuk 140 euró volt, amitől hirtelen dobtunk egy hátast és rögtön a buszmegálló felé vettük az irányt. A jó üzleti érzékkel megáldott taxisok elkezdtek követni és kiabálták utánunk az egyre jobb árakat: 100 EUR, 70 EUR, 50 EUR, majd végül 30 euróban egyeztünk ki. Ez viszonylag reális árnak tűnt, hiszen visszafelé egy "normál" taxitársaság 27 euróért vállalta az utat.

Szállásunkat Borik városrészben, azon belül is a Putnamika-félszigeten foglaltuk, hiszen itt van a "Borik sandy beach", ami kisgyerekkel az egyetlen közeli strandolós opciónak tűnt. Borikban rengeteg szállás közül választhatunk: Falkensteiner all inclusive hotel saját medencékkel és csúszdával, illetve kedvezőbb árú apartmanok sokasága. Néhány kellemes étterem is található itt, ahol jó áron lehet étkezni. A kedvencünk a Restaurant Antinov lett, amelynek a hangulatos emeleti teraszáról gyönyörködhettük vacsora közben a jachtokban és Zadar óvárosának sziluettjében.

A homokos strand a Falkensteiner hotel előtt egy öbölben helyezkedik el, lassan mélyül, átlátszóan tiszta és a sekély víz gyorsan átmelegszik. Kisgyerkőccel abszolút ideális! Igény esetén napernyő és két napágy bérleti díja 72 kuna. Az egyetlen negatívum a stranddal kapcsolatban, a víz első két métere, mert az kavicsos. Amint az ember átegyensúlyoz a kavicsokon, onnantól kezdve a finom homokban lépkedhet tovább. A parton pihenve igen szórakoztató látvány, ahogy néhányan rendkívül kreatívan oldják meg az első méterek áthidalását a tengerben. Ottjártunkkor nem volt tömeg a strandon, de nem is volt kihalt, kényelmesen elfért mindenki. Vízividámpark, jetski, kukoricaárus, parti étterem sem hiányzik a kínálatból. A neten talált infók alapján ennek a strandnak fizetősnek kellett volna lennie, de nem volt az, nem is láttuk nyomát a pénztáraknak.

Az óváros megtekintése természetesen kihagyhatatlan program, mégha csak strandolni jön is az ember. Borikból az 5-ös és a 8-as busz megy az óvárosba, a buszmegálló melleti trafikban (Tisak) a két útra szóló jegy 16 kuna. A Mala Posta megállónál kell leszállni, majd a gyalogos hídon közelíthetjük meg a városfallal körülvett óvárost. A fényesre kijárt, kövezett utcácskákon megannyi szuvenírbolt, jobbnál jobb teraszos éttermek sorokaznak, ez utóbbiak jellemzően a boriki árakhoz képest másfél-kétszeresen kínálják a finom vacsorát. Az óvárosban bóklászva ejtsük útba a nevezetességeket: Népek tere, Kopneni kapu, Szent-Donát templom, Fórum, Szent-Anasztázia katedrális...
Érdekességként fizessünk be egy rövid útra az evezős-csónakos úrnál is!

A félszigetecske nyugati végére érve több, modern látványosság megtekintése is kötelező program: a tengeri orgona különleges sípjait a hullámok szólaltatják meg, egyszerre csodálatos és földöntúli hangjátékot produkálva. A tengeri orgona közvetlen szomszédságában található a Nap köszöntése, Zadar egyik legújabb látványossága. Ez egy 22 m átmérőjű, kör alakú napelemrendszer, amely naplemente után színes fényjátékkal kápráztatja el a rajta futkározó gyerekeket és felnőtteket. Erről a helyről érdemes megtekinteni a Hitchcock által a világ legszebbjének kikiáltott naplementéjét is (valószínűleg nem járt Szantorinin ;)).
Sötétedés után még a mostani, visszafogottabb szezonban is tömegek hömpölyögtek a szűk utcákon, illetve hallgatták a Fórumon a komolyzenei koncertet.
A fenti nevezetességeket végigjárva jó eséllyel lekéssük az utolsó buszjáratot, de ez sem probléma, a taxisok kb. 7 euróért néhány perc alatt visszaszállítanak minket a 4 km-re elhelyezkedő Borikba.

Fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy az utazásunkat teljesen "kunamentesen" oldottuk meg. Amióta rendelkezünk ingyenes Curve kártyával, mindig azt használjuk külföldön fizetésre, így a legjobb árfolyamon kapjuk a valutát. Ahol nem tudtunk kártyával fizetni, ott eurót használtunk, amit mindenütt korrektül számoltak át (1 EUR = 7,5 HRK). Ha szükségünk lett volna kunára, akkor bármelyik automatából ingyenesen vehettünk volna fel (de nem volt rá szükségünk). A pénzváltóknál sorbanállás már a múlté!